Producent: Presto Studios
Wydawca: Ubisoft
Wydawca w Polsce: Play It, Cenega Poland
Data premiery: 8 maja 2001
Data premiery w Polsce: 30 października 2001
Polska wersja: pełna
Platforma: Windows, Mac, PlayStation, Xbox
Ograniczenia wiekowe: 3+
Gatunek: eksploracja, fantastyka, logiczna

Opis gry:

Myst III: Exile, mimo że firmowany przez Presto Studios, jest trzecią częścią cyklu zapoczątkowanego przez braci Millerów z Cyan. Tym razem jednak swój designe gra zawdzięcza Mary DeMarle i Philowi Saundersowi. Gra wydana na Windowsa i Macintosha (2001), a także na konsole PlayStation 2, Xbox (2002). Dostępna w dystrybucji cyfrowej.

Podobnie jak w poprzednich częściach gracz wciela się w rolę nieznanego człowieka, przyjaciela Atrusa. Jako przedstawiciel rasy D’ni, Atrus potrafi tworzyć połączenia do innych światów, zwanych Wiekami, poprzez pisanie ksiąg, które te światy opisują. Akcja gry zaczyna się 10 lat po wydarzeniach przedstawionych w Rivenie. W Exile Atrus napisał dla rasy D’ni Wiek Releeshahn, aby w nim zamieszkała i odbudowała swą cywilizację. Księga jednak zostaje skradziona przez tajemniczego człowieka imieniem Saavedro. Celem gracza jest odzyskanie księgi Atrusa. Aby tego dokonać, musi przemierzyć pięć Wieków, ale podróż rozpocznie się w Wieku Szkoleniowym. W grze dostajemy dostęp do pięciu nowych Wieków: Tomaha (nowy dom Atrusa i Catherine), J’nanin (samotna wyspa pośród bezkresnego oceanu), Voltaic (pełen kurzu i piachu, dla którego kontrastem będą dziwne konstrukcje, tak często spotykane w serii Myst), Amateria (Wiek z czarnym jak smoła morzem, bazaltowymi kolumnami, glinianymi naczyniami itp.) oraz Edanna (gdzie akcja będzie się dziać w ogromnym, pustym pniu drzewa porośniętym wszędzie egzotyczną roślinnością).

Stworzenie trzeciej części serii twórcy Mysta powierzyli Presto Studios, które znane było ze swej gry przygodowej The Journeyman ProjectPresto Studios dążyło do stworzenia zróżnicowanych i logicznych zagadek i Wieków oraz pracowało nad wizerunkiem złoczyńcy, któremu można by współczuć. Deweloperzy zatrudnili Jacka Walla do stworzenia muzyki różnej od tej z wcześniejszych części, ale wciąż kojarzonej z Mystem. Prace nad grą trwały ponad dwa lata.

Polska premiera Exile z 2001 roku, a także późniejsze wydanie w serii Gra bez Pudła,  umożliwiają wybór angielskiej lub polskiej wersji językowej (dubbing i/lub napisy). Wydanie, w którym gry jest składnikiem Mysta: Antologii (Cenega, 2006), oferuje tylko polski dubbing. Gra wydana w limitowanej edycji kolekcjonerskie The World of Myst (Cenega, 2006).

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • pełna swoboda obracania się i patrzenia w dowolnym kierunku, wykorzystanie techniki full motion video do tworzenia cut-scenek z udziałem żywych aktorów
  • pięć całkowicie nowych epok do zwiedzenia
  • dramatyczny wątek fabularny wykorzystujący mitologię świata Myst
  • nowy przeciwnik, którego gra Brad Dourif, aktor nominowany do Oskara za rolę w filmie Lot nad kukułczym gniazdem
  • rozwiązywanie zagadek, odkrywanie tajemnic i intryg
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 95 lub wyższy dla CD-ROM / Windows 98 /ME/ XP dla DVD-ROM
  • Pentium II 233 MHz lub szybszy
  • 64 MB pamięci RAM (256 MB zalecane dla Windows XP)
  • karta graficzna 640×480 24-bit dla CD-ROM
  • karta graficzna 8 MB 32-bit zgodna z DirectX 9 dla DVD-ROM
  • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 7 dla CD-ROM
  • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 9 dla DVD-ROM
  • DirectX 7 dla CD-ROM / DirectX 9 i QuickTime 6.0 dla DVD-ROM
  • CD-ROM 4x / DVD-ROM 1x
  • 200 MB wolnej przestrzeni na twardym dysku dla CD-ROM / 400 MB dla DVD-ROM