Producent: Cyan
Wydawca: Broderbund Software
Wydawca w Polsce: Optimus, CD Projekt, Mirage, DMG
Data premiery: 24 września 1993
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Platforma: Windows, Mac, Apple iOS, Nintendo, PlayStation, Amiga, SEGA
Ograniczenia wiekowe: 3+
Gatunek: eksploracja, fantastyka, logiczna

Opis gry:

Myst to pierwsza część serii gier stworzonych w amerykańskim studio Cyan pod kierunkiem Randa, Robyna i Rayana Millerów. W zespole znaleźli się również Chris Brandkamp (ścieżka dźwiękowa), Chuck Carter, Richard Watson i Bonnie McDowall (animacje).

Prace nad programem rozpoczęły się w 1991 roku. Po dwóch latach gotowa była wersja na Macintosha i Windows 3x, a w 1995 – na Windows 95. Równolegle lub nieco później pojawiły się również możliwości uruchomienia gry na innych platformach: 3DO, Jaguar, PlayStation, Sega Saturn, CD-i, Amidze, a ostatnio na Windows Mobile (2005), PlayStation Portable (2006), Nintendo DS (2007), iPhone (2009), Nintendo 3DS, PlayStation Vita, PlayStation 3 (2012).

Do stworzenia Mysta braci Millerów zainspirowała znana im z dzieciństwa powieść Juliusza Verne’a Tajemnicza wyspa. Stąd też wzięła się nazwa rzeczywistości, który wymyślili. Myst – od mysterious – to zagadkowy świat, a trafić do niego można tylko poprzez księgę. Nieznany z imienia wędrowiec znajduje tę księgę w szczelinie międzygwiezdnej. Po jej otwarciu poszukiwacz, a wraz z nim gracz, przenosi się na wyludnioną wyspę. Badając ją, poznaje losy Atrusa – spadkobiercy starożytnej cywilizacji – który od przodków nauczył się opisywania nowych światów i tworzenia między nimi portali.

W Polsce wydanie klasycznej wersji Mysta nie miało spolszczenia – jedynie instrukcję w języku polskim. Polskiej wersji językowej doczekał się dopiero ulepszony Myst, który zadebiutował w 1999 roku jako Masterpiece Edition. Nigdy nie wyszła w Polsce druga przeróbka Mysta, czyli RealMyst z 2000 roku. Natomiast wszystkie gry, będące kontynuacją cyklu, ukazały się w polskich wersjach językowych.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • brak przedmiotów do podnoszenia, rozgrywka polegająca na znajdowaniu wskazówek i manipulowaniu urządzeniami
  • kilka zakończeń
  • ilustracja muzyczna skomponowana przez Robyna Millera

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 3.1 / Windows 95
  • procesor 33 Mh z/ 486 lub szybszy dla Windows 95
  • 4 MB pamięci RAM / 8 MB dla Windows 95
  • karta graficzna SVGA 256 kolorów
  • CD-ROM 2x
  • 4 MB wolnego miejsca na dysku