The 7th Guest powstał w brytyjskiej firmie Trilobyte jako pierwsza część dylogii, której kontynuacją była The 11th Hour. Oboma projektami kierowali Graeme J. Devine i Rob Landeros.
Gra, jako jedna z pierwszych tego typu produkcji, nie miała wersji dyskietkowej. Wyszła od razu na płytach kompaktowych, najpierw do uruchomienia w MS-DOS, a w 1997 roku – w Windows 95. W 2010 została dostosowana do iPhone i iPoda, a w 2012 – do Windows XP, Visty i Windows 7 (DotEmu, GOG Edition, Steam).
16 kwietnia 2015 – w dwudziesta rocznicę wydania – gra doczekała się wersji remasterowanej, przygotowanej przez izraelskie studio Mojo Mouse. Ta wersja zadebiutowała na Androida.
2 kwietnia 2019 studio MojoTouch wydało kolejną remasterowaną wersję gry – The 7th Guest: 25th Anniversary Edition (dostosowana do Windows 7 / 8 / 10, z napisami w kilku językach, również polskim).
W The 7th quest gracz odkrywa mroczną historię opuszczonej posiadłości, której właścicielem był w latach 30-tych ubiegłego wieku pewien przestępca imieniem Henry Stauf. Pod wpływem wizji zaczął wytwarzać lalki, które wyglądały jak żywe. Ludzie zachwyceni jego dziełami masowo je wykupywali. Lalkarz szybko się wzbogacił. Zamieszkał w olbrzymiej rezydencji, gdzie kontynuował swoją pracę. Po pewnym czasie okazało się, że jego lalki są przeklęte – wysysają życie ze swoich właścicieli. Henry zaprzestał ich produkcji i od tej chwili nie pokazywał się w mieście. Nikt go nie widywał. Ludzie mówili, że postradał zmysły i umarł w samotności. Pewnego dnia sześć osób dostało zaproszenie na przyjęcie w jego posiadłości. Jeśli dotrwają do rana, spełni się ich największe marzenie. Co się wtedy wydarzyło? Kim był siódmy gość? Zadaniem gracza jest znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Wędrując korytarzami rezydencji, zwiedzając opuszczone pokoje i rozwiązując liczne łamigłówki logiczne, gracz odsłania fragmenty historii, która wydarzyła się w tym przeklętym miejscu w latach 30-tych ubiegłego wieku. Są one przedstawione w postaci króciutkich scenek z żywymi aktorami, grającymi role duchów, które nie mogą opuścić posiadłości. Z pomocą w rozwiązywaniu zagadek przychodzi graczowi książka z biblioteki, w której może znaleźć podpowiedź do aktualnie rozwiązywanego problemu. Jeśli gracz odpowiednio często zajrzy w karty księgi, zagadka zostanie rozwiązana automatycznie. Jednakże w zależności od tego, czy samodzielnie upora się z zastawionymi przez Henry’ego pułapkami czy skorzysta z podpowiedzi, obejrzy inne zakończenie gry.
Cechy gry:
- pierwsza w dziejach gra, wykorzystującą technikę full motion video oraz prerenderowaną grafikę 3D z animacjami 3D
- pionierska technologia przekazywania danych bezpośrednio z płyty CD-ROM (engine Groovie)
- scenariusz Matthew J. Costello
- ilustracja muzyczna autorstwa George’a Alistaira Sangera i The Fat Team
Wymagania sprzętowe dla wersji PC i pomoc techniczna:
- uruchamianie starszej wersji w emulatorze DOSBox lub ScummVM