Amnesia: The Dark Descent powstała w szwedzkim studio Frictional Games, znanym z cyklu Penumbra. Grę zaprojektowali Thomasa Grip i Jens Nilsson, scenariusz napisał Mikael Hedberg, a muzykę skomponował Mikko Tarmia. Amnesia ukazała się na Windowsa, Macintosha i Linuxa. Zadebiutowała 8 września 2010 w dystrybucji cyfrowej na Steamie, a dwa dni później pojawiła się w Rosji na płycie DVD. W dniu 12 kwietnia 2011 w usłudze Steam został opublikowany darmowy dodatek do Amnesii, zatytułowany Justine.
22 listopada 2016 gra wraz z dodatkiem Justine i drugą częścią serii (Amnesia: A Machine for Pigs) ukazała się w wersji na PlayStation 4 (wydanie zbiorcze Amnesia: Collection). Od 12 września 2019 to wydanie jest również dostępne na Nintendo Switch.
Na Independent Games Festival w 2011 roku gra zdobyła nagrody Excellence in Audio i Technical Excellence oraz Direct2Drive Vision Award.
Akcja zdarzeń toczy się w 1839 roku w opuszczonym, pruskim zamku Brennenburg. Gracz wciela się w postać Daniela, młodego mężczyzny, który odzyskuje świadomość w nieznanym sobie miejscu. Daniel niemal nic nie pamięta ze swojej przeszłości. Błąkając się po korytarzach i komnatach zamczyska, znajduje różne dokumenty i doznaje zastanawiających wizji. Dzięki nim odzyskuje wspomnienia i poznaje cel swojej misji. (źródło: Wikipedia.pl)
Cechy gry:
- mroczna fabuła, inspirowana twórczością Howarda Phillipsa Lovecrafta, Carla Zimmera i starymi filmowymi horrorami
- efekty dźwiękowe, współtworzące klimat stałego zagrożenia
- rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia, rozwiązywaniu zagadek i unikaniu niebezpieczeństwa
- brak elementów walki – by nie zginąć, bohater musi dbać o swoją poczytalność, nie zwracać na siebie uwagi przeciwnika lub przed nim uciekać
Reedycje:
- w serii Premierowa okazja, 8 kwietnia 2011, Cenega Poland
- w serii Premierowa okazja jako Amnesia. Wydanie rozszerzone (z dodatkiem Justine), 14 października 2011, Cenega Poland
- z czasopismem CD Action 6 / 2013