Producent: thechineseroom
Wydawca: thechineseroom
Wydawca w Polsce: brak
Data premiery: 14 lutego 2012
Data premiery w Polsce:
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Platforma: iOS, Linux, Mac, PC, PlayStation,
Ograniczenia wiekowe: brak
Styl graficzny: grafika 3D, pierwszoosobowa (FPP),
Sterowanie: klawiatura,

Opis gry:

Komercyjna przeróbka darmowej modyfikacji Half-Life 2 z 2007 roku. Dear Esther powstała w brytyjskim studio The Chinese Room we współpracy Dana Pinchbecka i Roberta Briscoe. Gra przygotowana na Windowsa, Macinthosa i Linuxa. Od 20 września 2016 dostępna na Playstation 4 i Xbox One, a od 2 października 2019 na Apple iOS.

Przygodę rozpoczynamy na zrujnowanej przystani jakiejś opuszczonej wyspy. Miejsce to ma swój geograficzny pierwowzór. Jest nim Boreray, wysepka w archipelagu Hebrydów Zewnętrznych. Po wyspie poruszamy się w miarę swobodnie. Podziwiamy krajobrazy i rejestrujemy ślady cudzej bytności. Eksploracji towarzyszą odgłosy przyrody, muzyka i komentarze narratora, pojawiające się po dotarciu do wyznaczonego miejsca. Niektóre z tych elementów są stałe, a część z nich program generuje losowo dla konkretnej rozgrywki.

Dear Ester początkowo wydaje się być tylko opowieścią o duchach, jednak w miarę rozwoju historia staje się coraz bardziej surrealistyczna i skupiona na psychice postaci. Splatają się w niej dwa wątki: wędrówki po wyspie śladami osiemnastowiecznego kartografa i wspomnień o współczesnym wypadku samochodowym. Gracz zaczyna rozumieć, że tytułowa Estera zginęła w owej kraksie i jego zadaniem jest ją na tej wyspie odszukać.

Nadawanie postaciom tych samych nazwisk i forma gramatyczna komentarzy rodzą pytania. Kto właściwie jest narratorem? Czy jest to w ogóle postać realna? Losowy dobór komentarzy w grze i sprzeczności, celowo wprowadzone do tekstu, uniemożliwiają dosłowne rozumienie tej historii. (źródło: Dan Pinchbeck Interactive Storytelling)

Cechy gry:

  • zagadkowa fabuła
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia – brak ekwipunku i przedmiotów do podnoszenia
  • ilustracja muzyczna – Jessica Curry, Andrew Skeet