Producent: thechineseroom
Wydawca: thechineseroom
Wydawca w Polsce:
Data premiery: 14 lutego 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Platforma: Array
Ograniczenia wiekowe: brak
Gatunek: Array
Styl graficzny:
Rozygrywka:
Sterowanie:

Opis gry:

Komercyjna przeróbka darmowej modyfikacji Half-Life 2 z 2007 roku. Dear Esther powstała w brytyjskim studio The Chinese Room we współpracy Dana Pinchbecka i Roberta Briscoe. Gra przygotowana na Windowsa, Macinthosa i Linuxa. Od 20 września 2016 dostępna na Playstation 4 i Xbox One, a od 2 października 2019 na Apple iOS.

Przygodę rozpoczynamy na zrujnowanej przystani jakiejś opuszczonej wyspy. Miejsce to ma swój geograficzny pierwowzór. Jest nim Boreray, wysepka w archipelagu Hebrydów Zewnętrznych. Po wyspie poruszamy się w miarę swobodnie. Podziwiamy krajobrazy i rejestrujemy ślady cudzej bytności. Eksploracji towarzyszą odgłosy przyrody, muzyka i komentarze narratora, pojawiające się po dotarciu do wyznaczonego miejsca. Niektóre z tych elementów są stałe, a część z nich program generuje losowo dla konkretnej rozgrywki.

Dear Ester początkowo wydaje się być tylko opowieścią o duchach, jednak w miarę rozwoju historia staje się coraz bardziej surrealistyczna i skupiona na psychice postaci. Splatają się w niej dwa wątki: wędrówki po wyspie śladami osiemnastowiecznego kartografa i wspomnień o współczesnym wypadku samochodowym. Gracz zaczyna rozumieć, że tytułowa Estera zginęła w owej kraksie i jego zadaniem jest ją na tej wyspie odszukać.

Nadawanie postaciom tych samych nazwisk i forma gramatyczna komentarzy rodzą pytania. Kto właściwie jest narratorem? Czy jest to w ogóle postać realna? Losowy dobór komentarzy w grze i sprzeczności, celowo wprowadzone do tekstu, uniemożliwiają dosłowne rozumienie tej historii. (źródło: Dan Pinchbeck Interactive Storytelling)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • trójwymiarowa grafika na silniku Source ze swobodą poruszania się
  • zagadkowa fabuła
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia – brak ekwipunku i przedmiotów do podnoszenia
  • ilustracja muzyczna – Jessica Curry, Andrew Skeet

Minimalne wymagania sprzętowe dla PC:

  • Microsoft Windows XP / Vista / 7
  • procesor Core 2 duo 2.4 GHz
  • 1 GB pamięci RAM (2 GB dla Vist i Win 7)
  • karta graficzna obsługująca Pixel Shader 3 i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 9.0c
  • 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym