Producent: Lucasfilm Games
Wydawca: Lucasfilm Games
Wydawca w Polsce: brak
Data premiery: 1 lipca 1989
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Platforma: Amiga, Atari, DOS, FM Towns, Linux, Mac, PC,
Ograniczenia wiekowe: brak
Gatunek: Fantastyka, Thriller,
Styl graficzny: Trzecioosobowa (TPP),
Sterowanie: ikony poleceń,

Opis gry:

Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure to pierwsza z wydawanych przez LucasArts gier, inspirowanych przygodami archeologa, znanego z filmów George’a Lucasa i Stevena Spielberga. Podtytuł The Graphic Adventure odróżnia ją od wydanej równolegle platformówki Indiana Jones and the Last Crusade: The Action Game. Pojawienie się Indiana Jones and the Last Crusade towarzyszyło premierze filmu pod tym samym tytułem. Ponieważ był to trzeci w kolejności film z Indianą Jonesem, gra bywa oznaczana jako Indiana Jones 3.

Gra ukazała się najpierw na dyskietkach w wersji dosowej, na Amigę i Atari ST. W 1990 roku została wydana na Macintosha i FM Towns. Wówczas również wyszła wersja EGA/VGA na płycie CD – 29 października 1990. W późniejszych latach gra została dostosowana do systemów Windows (XP/Vista) – 8 lipca 2009 zadebiutowała na stronie Steama. Dostępna również na gog.com.

Akcja rozpoczyna się w roku 1938 w Nowym Jorku, gdzie Indy jest profesorem w Barnett College. Po powrocie z wyprawy, podczas której odzyskał Cross of Coronado, trafia do rezydencji miejscowego biznesmena i mecenasa sztuki, Waltera Donovana. Mężczyzna twierdzi, że ma dowody na istnienie Świętego Graala. Ponieważ Indy jest nastawiony sceptycznie, radzi mu, by porozmawiał o artefakcie ze swoim ojcem, Henrym. Bohater udaje się do domu ojca, ale starszy pan zniknął, a mieszkanie jest splądrowane. Indy rozpoczyna poszukiwania.

Cechy gry:

  • fabuła ściśle powiązana z filmem Indiana Jones i ostatnia krucjata
  • zrealizowana według pomysłu Rona Gilberta, Noaha Falsteina i Davida Foxa, ze ścieżką dźwiękową Davida Warhola, Davida Hayesa i Erica Hammonda
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek oraz rozmowach z postaciami
  • obecność elementów zręcznościowych i sekwencji walki (niektóre można ominąć, stosując podstęp)
  • alternatywne rozwiązania wielu zagadek
  • system punktowania osiągnięć – 800 punktów do zdobycia
  • trzy możliwe zakończenia
  • bohater może zginąć