Producent: IMGN.PRO
Wydawca: IMGN.PRO
Wydawca w Polsce: IMGN.PRO, CDP
Data premiery: 9 czerwca 2015
Data premiery w Polsce:
Polska wersja: pełna
Platforma: Nintendo, PC, PlayStation, Xbox,
Ograniczenia wiekowe: 12+
Styl graficzny: grafika 3D, pierwszoosobowa (FPP),
Sterowanie: klawiatura,

Opis gry:

Survival horror ze studia IMGN.PRO z Bielska-Białej. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej (także polskiej) na Steamie. Dzień później sprzedaż gry ruszyła w Polsce (wersja cyfrowa i pudełkowa). Przygotowana na Windowsa. Na konsolę PlayStation 4 zadebiutowała 8 marca 2016. Od 9 czerwca 2017 dostępna na Xbox One, a od 14 maja 2020 na Nintendo Switch.

Fabuła gry jest inspirowana historycznymi zdarzeniami, które miały miejsce na Uralu zimą 1959 roku, kiedy to tragicznie zakończyła się wyprawa narciarska, kierowana przez Igora Diatłowa. Na zboczu Martwej Góry (Kholat Syakhl) śmierć poniosło wówczas ośmioro studentów i absolwentów Uralskiego Instytutu Politechnicznego oraz ich przewodnik. Ich ciała odnaleziono i zbadano – umarli z wychłodzenia i wskutek obrażeń wewnętrznych – nigdy jednak nie ustalono okoliczności samego wypadku. Wywołało to lawinę spekulacji dotyczących owego zdarzenia, a próby jego wyjaśnienia trwają do dziś. (źródło: Wikipedia)

Kholat to gra eksploracyjna z elementami horroru. Główny celem jest znalezienie właściwej drogi i skompletowanie notatek głównych i dodatkowych. Po odnalezieniu każdego dokumentu narrator zapoznaje nas z fragmentem historii. Do odnalezienia są zapiski z pamiętnika grupy Diatłowa, historyczne raporty i artykuły z gazet. Poznanie wszystkich elementów jest istotne ze względu na fabułę, ale opcjonalne i niewymagane do ukończenia gry. Poszukiwania ukrytych wskazówek prowadzimy w rozległym terenie, zawsze z kilkoma możliwymi dojściami. Wędrując, posługujemy się mapą i kompasem, uważamy na naturalne zagrożenia lub w razie potrzeby kryjemy się i skradamy. W trakcie rozgrywki towarzyszy nam głos narratora.

Cechy gry:

  • fabuła inspirowana historycznymi wypadkami
  • realistyczna grafika na silniku Unity 4
  • wbudowany Fear Manager – system dystrybucji „elementów straszących” w grze
  • nieliniowa rozgrywka polegająca przede wszystkim na szukaniu ukrytych dokumentów
  • bohater może zginąć – elementy survival horroru
  • w polskim dubbingu Andrzej Chyra, Mirosław Zbrojewicz, Miłogost Reczek i Justyna Wasilewska; w wersji angielskiej – Sean Bean
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Arkadiusza Reikowskiego; piosenka w wykonaniu Mary Elizabeth McGlynn

Reedycja w serii Extra Klasyka, 24 lutego 2017, CDP.