Producent: LucasArts
Wydawca: LucasArts
Wydawca w Polsce: brak
Data premiery: 1 stycznia 1990
Data premiery w Polsce:
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Platforma: Amiga, Atari, FM Towns, DOS, Linux, Mac, PC,
Ograniczenia wiekowe: brak
Gatunek: fantasy,
Rozygrywka: point and click,
Sterowanie: myszka,

Opis gry:

Loom zadebiutował w roku 1990 w wersji dyskietkowej na DOS-a (6 dyskietek 5.25 cala lub 3 dyskietki 3.5 cala), a nieco później na Amigę, Atari ST i Macintosha (3 dyskietki). W 1991 został przeniesiony na FM Towns – pojawił się po raz pierwszy na płycie i z nową ścieżką dźwiękową. Rok później grę dostosowano do TurboGrafx-16W i CDTV.  W roku 1992 ukazała się dosowa wersja mówiona gry na płycie kompaktowej, w której ze względu na ograniczoną pojemność CD-ROM-u dokonano pewnych skrótów. Od 2009 Loom jest dostępny w wersji cyfrowej, dzięki emulatorowi ScummVM dostosowany do współczesnych systemów Windows i Mac OS.

Reżyserem projektu jest Brian Moriarty z amerykańskiego LucasArts, wówczas jeszcze znanego jako LucasFilm Games. Autorami oprawy graficznej są Mark J. Ferrari, Steve Purcell i Gary Winnick. Aranżacji oryginalnej muzyki Czajkowskiego, wykorzystanej w grze, dokonali George Alistair Sanger i Gary Hammond.

Twórcy gry przewidywali jej kontynuację, jednak projektu nigdy nie zrealizowano.

Fabuła przenosi nas do baśniowego świata, kontrolowanego przez cech tkaczy. Jego członkowie mają w swojej pieczy zaczarowane krosno, na którym przędzie się tkanina życia. Splątując jej wątki, mogą zmieniać rzeczywistość wedle swojej woli. Gracz wciela się w postać młodego, uzdolnionego tkacza, Bobbina Threadbare’a. Chłopak jest sierotą, a jego pochodzenie to wielki sekret. Gdy jego opiekunka chce go wyjawić, zostaje ukarana przez starszych cechu. To samo spotkałoby i chłopca, gdyby nie tajemnicza interwencja, która sprawia, że prześladowcy zostają zamienieni w łabędzie. By odkryć prawdę o sobie, Bobbin rusza ich śladem.

Gra wyróżnia się nietypowym interfejsem. Nie ma opcji charakterystycznych dla przygodówek tamtych czasów: użyjzobacz itp. Zamiast tego główny bohater musi zagrać kilka nut według pewnego wzoru, co spowoduje rzucenie czaru. Czary to właśnie czynności takie jak otwórz, ale też np. nocne widzenie. Wzory zaklęć zdobywamy w grze od innych postaci lub obserwując przedmioty.

Cechy gry:

  • grafika 16 kolorów w wersji dyskietkowej i 256 kolorów w wersji płytowej
  • ścieżka dźwiękowa na motywach Jeziora łabędziego Piotra Czajkowskiego
  • zagadki oparte na komponowaniu melodii

Uruchamianie gry (nie dotyczy reedycji z 2009 roku) możliwe w emulatorze ScummVM lub DOSBox.