Memoria to kontynuacja przygodówki The Dark Eye: Klątwa wron, zrealizowana według projektu Kevina Mentza z niemieckiego studia Daedalic Entertainment. Gra wydana w wersji cyfrowej i na płycie na platformy PC i MAC. Dostępna również na PlayStation 4 i 5, Xbox One i Xbox Series oraz na Nintendo Switch (od 27 stycznia 2021).
Memoria opowiada historię księżniczki Sadji, pochodzącej z odległej krainy, zwanej Fasar. Niegdyś Sadja stanęła na pustyni Gorian do walki z demonami. Zamierzała zostać wielką bohaterką, jednak jej plan się nie powiódł. Coś się zdarzyło i dziewczyna zniknęła w tajemniczych okolicznościach, a opowieści o jej czynie zostały zapomniane. Pięć wieków później Geron, młody łowca ptaków z Aventurii, szuka sposobu na przywrócenie ludzkiej postaci swojej ukochanej Nuri, która w pierwszej części cyklu została przemieniona w kruka. W podróży młodzieniec spotyka pewnego kupca. Ten obiecuje Geronowi pomoc, ale w zamian żąda, by łowczy odkrył, co się dawno temu przytrafiło księżniczce Sadji. Geron bez wahania przystaje na warunek kupca – nie wie, że zapoczątkuje to cały ciąg zdarzeń, które zagrożą jego ojczyźnie.
Memoria łączy w sobie walory klasycznej gry przygodowej z elementami Dark Eye, jednego z najbardziej udanych światów znanych fantastyce. Gracze kontrolują zarówno losy Sadji jak i Gerona, mimowolnie współdziałających ze sobą na przestrzeni pięciuset lat. Każdy rozdział w Memorii oferuje bogatą szatę graficzną, epickie lokacje, porywającą opowieść kryminalną oraz unikalny układ zagadek, który w każdym rozdziale jest zupełnie inny. (źródło: info wydawcy)
Cechy gry:
- fabuła podzielona na osiem rozdziałów – opowiadana z perspektywy dwojga bohaterów
- rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych i logicznych
W Polsce gra zadebiutowała w dystrybucji elektronicznej 20 maja 2014. Pudełkowa premiera polskiej Memorii miała miejsce 6 czerwca 2014 roku.