Windowsowa przygodówka stworzona przez zespół z Rzeszowa w składzie: Roland Pantoła, Danuta Sieńkowska, Łukasz Pisarek, Robert Ożóg, Maciej Miąsik, Krzysztof Bar, Paweł Konieczko, Daniel Kleczyński, kierowany przez Tomasza Pazdana, Mirosława Liminowicza i Andrzeja Trawkę.
Gra zadebiutowała w Polsce w sześciopłytowym wydaniu LK Avalon. Na Zachodzie pojawiła się za sprawą firmy Project Two Interactive. Ten wydawca przeniósł również Reah na dwustronną płytę DVD, na której pomieściły się materiały nieuwzględnione w edycji CD. W wersji anglojęzycznej gra znana jest jako Reah: Face the Unknown.
W Polsce gra była wznawiana wraz różnymi produktami LK Avalon, między innymi z A.D 2044 i pierwszą częścią gry Schizm. Od 24 października 2017 gra dostępna po polsku w wersji cyfrowej (GOG).
Akcja gry przenosi nas do przyszłości, w której ludzie swobodnie podróżują w kosmosie, a jedna z planet, ku powszechnemu zaskoczeniu, zostaje zaludniona.
Reah nie była ciekawą planetą. Wielkie, nie zamieszkane kontynenty, nieprzyjazny klimat, żadnych surowców – nic, co usprawiedliwiałoby założenie tam kolonii. A jednak baza powstała i to całkiem spora, z kilkutysięcznym personelem i o wzmocnionej obsadzie wojskowej.
Sytuacja była intrygująca, więc na planetę przybywali dziennikarze, licząc na ujawnienie tajemnicy. Nie wszyscy mieli dostatecznie dużo cierpliwości. Jedynie najwytrwalszy z nich doczekał się chwili, gdy postanowiono wszystko odtajnić
Pewnego dnia został zaproszony do transportowca, który natychmiast odleciał w nieznanym kierunku. Pierwszych wyjaśnień niezwłocznie dostarczył komendant bazy. Okazało się, że cała kolonia została założona w celu prowadzenia tajnych badań nad artefaktem obcego pochodzenia – portalem teleportacyjnym, przenoszącym ludzi w inny wymiar. Łączył on planetę Reah z jej kopią, ale mocno odmienioną i zamieszkaną przez dziwacznych mieszkańców.
Poznanie obcego wymiaru utrudniał fakt, że po prostu nie działała w nim zaawansowana, ziemska technika i jedynym sposobem badań były obserwacje naocznych świadków. Dlatego też grupa naukowców założyła tam małą kolonię badawczą, a dziennikarzowi zaoferowano możliwość jej odwiedzenia i ogłoszenia światu wielkiego odkrycia.
Gdy transportowiec wylądował, rozległy się niepokojące komunikaty o pogarszającej się stabilności przejścia, umożliwiającego powrót. Zaczęto się zastanawiać, czy pozwolić komukolwiek przekroczyć portal. To nie mogło jednak powstrzymać żądnego sensacji reportera, który bez wahania wkroczył w inny wymiar. W tym momencie portal zniknął, pozostawiając go na pustyni pod murami dziwnego miasta. Nie mając innego wyjścia, po prostu musiał zmierzyć się z nieznanym. (źródło: inrto gry)
By znaleźć drogę powrotną, przemierzamy trzy rozległe poziomy, eksplorując fotorealistycznie zaprojektowane lokacje i rozwiązując zagadki inwentarzowe i logiczne. Wskazówki do nich często są zawarte w słowach bohaterów, których spotykamy po drodze. Ich postaci odtwarzają aktorzy rzeszowskich teatrów, a jako statyści wystąpili sami twórcy gry, ich rodziny i zwierzęta domowe.
Cechy gry:
- ponad 150 lokacji i 100 zagadek
- rozgrywka polegająca na przeszukiwaniu lokacji, znajdowaniu przedmiotów, wysłuchiwaniu monologów bohaterów niezależnych i rozwiązywaniu łamigłówek
- konieczność wykonywania niektórych zadań w limitowanym czasie
- prerenderowaną grafika 3D z możliwością wykonania pełnego obrotu o 360 stopni
- ścieżka dźwiękowa w rytmach techno, ambient i drum and bass, stworzona przez zespoły Fading Colours, Gagarin 108, Mesmerisa, Psychochiller i Moa
- naturalne dźwięki otoczenia (m.in. śpiew ptaków oraz kroki)