Schizm: Mysterious Journey to pierwsza odsłona mystopodobnego cyklu, przygotowanego przez polski zespół Detalion, z oryginalnym scenariuszem i dialogami Terrego Dowlinga, australijskiego pisarza science-fiction, oraz Polaka – Tomasza Kołodziejczaka. Prace nad nią rozpoczęły się w 1998, a pierwsze wyniki zostały przedstawione światu podczas targów ECTS w Londynie w dniach 5 – 7 września 1999 roku. Gra była wówczas prezentowana na stoisku firmy Project Three Interactive – holenderskiego wydawcy Schizma. Zwracała uwagę w pełni renderowaną trójwymiarową grafiką oraz faktem, że była projektowana z myślą o wykorzystaniu technologii DVD, choć twórcy równolegle przygotowywali nieco okrojoną wersję CD-ROM.
Od 24 października 2017 dostępna w dystrybucji cyfrowej (GOG).
Fabuła gry przenosi nas w przyszłość. W roku 2083 Ziemianie lądują na Argiliusie. Naukowcy badają niezwykłą cywilizację, jednak trudno im zrozumieć zasady działania dziwnych urządzeń, a spytać nie ma kogo, bo planeta jest zupełnie opustoszała. Po kilku miesiącach na Argilusa zostaje wysłany statek zaopatrzeniowy, który pilotują główni bohaterowie gry. Zakłócenia w eterze zmuszają ich do lądowania. I wówczas okazuje się, że ziemscy naukowcy również przepadli.
W grze wcielasz się na przemian w postaci Sama Maineya i Hannah Grant i wraz z nimi wyjaśniasz tajemnicę nagłych zniknięć na Argiliusie. W praktyce oznacza to rozwiązywanie trudnych łamigłówek logicznych, związanych najczęściej z uruchamianiem różnych mechanizmów.
Cechy gry:
- interfejs wskaż i kliknij
- widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
- prerenderowana, fotorealistyczna grafika 3D na silniku V-Cruise w rozdzielczości 640×480
- surrealistyczny, szczegółowo zaprojektowany świat
- do zbadania 969 miejsc – możliwość rozejrzenia się po dotarciu do wybranego punktu
- nieliniowa, pozbawiona przemocy fabuła
- prowadzenie naprzemiennie dwójki bohaterów
- stereofoniczna jakość dźwięku
- ambientowa ścieżka muzyczna Daniela Kleczyńskiego