Shadowgate to projekt Davida Marsha i Karla Roelofsa z amerykańskiego studia ICOM Simulations. Gra wykorzystuje graficzny interfejs, znany z gier Déjà Vu czy Uninvited.
Fabuła gry jest osadzona w fantastycznym świecie planety Tyragon, gdzie obok ludzi żyją krasnoludy, gobliny i orki. Wcielamy się w postać człowieka, który w czarodziejski sposób zostaje przeniesionego przez druida Lakmira wprost pod bramy zamczyska, zwanego Shadowgate. Na początku swojej misji bohater wie jedynie, że czeka go starcie z lordem Warlockiem, który zamierza użyć czarnej magii, by przywołać z otchłani bestię Behemota. Badając otoczenie i czytając dokumenty, poznaje kulisy całej historii.
Wędrówka po zamku nie należy do łatwych. W drodze do komnaty złego czarnoksiężnika gracz musi omijać liczne pułapki. Śmierć bohatera zdarza się niezmiernie często, a rozgrywkę trzeba zaczynać od ostatniego zapisu.
Cechy gry:
- rozgrywka polegające na badaniu otoczenia, zbieraniu przedmiotów, czytaniu dokumentów i rozwiązywaniu zagadek, łącząca elementy przygodówki i gry RPG
- możliwa śmierć bohatera
- ilustracja muzyczna – Hiroyuki Masuno (wersja NES)
Dostosowaną do nowych Windowsów i ulepszoną graficznie wersję Shadowgate przygotowało studio Zojoi, założone przez twórców klasycznej wersji tej gry.
Nowa Shadowgate zadebiutowała na Windowsa 21 sierpnia 2014 roku w dystrybucji cyfrowej. Rok później to samo studio dostosowało również klasyczną wersję gry do współczesnych Windowsów i systemów Mac OS X (26 stycznia 2015). Od 2015 roku ulepszona graficznie Shadowgate jest dostępna również na Linuksa, Androida, iPada i iPhone. W 2019 miała swoją premierę na Nintendo Switch, PS4 oraz Xbox One.