The X-Files: Game powstała w Hyperbole Studios w Los Angeles. Zadebiutowała w siedmiopłytowym wydaniu na Windowsa i Macintosha. Rok później wyszła na czterech płytach CD na konsolę PlayStation.
Gra została zainspirowana znanym również w Polsce serialem Z Archiwum X. Prace nad jego komputerową adaptacja nadzorował między innymi Chris Carter, twórca serialowych postaci Foxa Muldera i Dany Scully. Gra została zrealizowana w postaci interaktywnego filmu. Do kręcenia scen FMV zaproszono Davida Duchovnego i Gillian Anderson.
Akcja The X Files toczy się współcześnie. Oto Mulder i Scally, dwoje agentów prowadzących na co dzień paranormalne śledztwa w Archiwm X, zostaje porwanych. Ich kolega, Craiga Willmore, otrzymuje polecenie ich odnalezienia. W grze wcielamy się w postać owego agenta. Wraz z nim idziemy śladem zaginionych – prowadzimy rozmowy i zbieramy dowody. Posługujemy się między innymi noktowizorem, aparatem cyfrowym, PDA i zestawem do zbierania odcisków. Korzystamy z biurowego komputera. Śledztwo bywa niebezpieczne, a bohater może zginąć. W związku z tym pożądane jest dokonywanie regularnych zapisów stanów gry, gdyż tylko niekiedy program oferuje możliwość powtórzenia zadania.
Cechy gry:
- interfejs wskaż i kliknij
- widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
- do zbadania ponad 30 rozległych lokacji
- rozgrywka polegająca przede wszystkim na prowadzeniu rozmów i eksploracji otoczenia
- obecność elementów zręcznościowych i limitowanych czasem – bohater posługuje się bronią i może zginąć
- wbudowany system podpowiedzi
- interaktywne środowisko, stworzone przy użyciu technologii Virtual Cinema
- ponad cztery godziny sekwencji filmowych z udziałem telewizyjnych aktorów, odtwarzających role między innymi Muldera, Scully, Skinnera i Palacza
- ścieżka muzyczna – Paul Wayne Hiaumet i Mark Snow