Ostatnia część trylogii Zork, stworzona i wydana przez amerykańskie studio Activision. Zadebiutowała w 1997 w wydaniu dwupłytowym na Windowsa, a w 2001 roku ukazała się również na Macintosha. W tej odsłonie serii twórcy wprowadzili rozgrywkę w trybie multiplayer, w której dzięki połączeniu internetowemu graczowi może towarzyszyć obserwator-doradca. Gra w wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie GOG i Steam.
W Zork: Grand Inquisitor wracamy do Wielkiego Podziemnego Imperium, ale zmienionego w totalitarny reżim. W tym nowym świecie prawowita królowa zostaje zdetronizowana, a władzę sprawuje Wielki Inkwizytor Mir Yannick. Inkwizytor zabrania używania magii, a nieposłusznych srogo karze totemizacją, która zastąpiła wyrok śmierci i oznacza wieczne uwięzienie duszy skazanego. Tyranowi przeciwstawia się bezimienny bohater – alter ego gracza. Człowiek ów odnajduje lampę z uwięzioną w niej duszą starego mistrza magii. Dzięki jego wskazówkom odnajduje cztery artefakty, które umożliwiają pokonanie Yannicka.