Croteam to chorwackie studio developerskie, które szerszej rzeczy odbiorców znane jest przede wszystkim z serii Serious Sam. Dzisiaj ma miejsce premiera czwartej odsłony tej dynamicznej strzelaniny klimatem przypominającej cykl Duke Nukem. Chorwaci mają także w swoim portfolio The Talos Principle – wydaną w 2014 roku i dosyć nieźle przyjętą logiczną grę przygodową. Kilka lat po premierze podano informację o planach nad ewentualną kontynuacją tytułu… i to właściwie jedyna zmianka jaka pojawiła się w sieci. Po kilku latach można było przypuszczać, że projekt został zawieszony. Podczas ostatniej rozmowy z PCGamerem Jonas Kyratzes (współautor tytułu) zdradził, że kontynuacja jest nadal w planach, a prace zapewne nabiorą tempa po premierze gry Serious Sam 4.
[…] Talos 2 na pewno się dzieje, zdecydowanie mamy plan, mamy całkiem niezłą historię i na pewno jestem bardzo szczęśliwy z tego faktu. Bardzo trudno jest zrobić udaną kontynuację, zwłaszcza w przypadku kiedy fabuła pierwszej części została zakończona. Mamy nadzieję, że zrobimy to w satysfakcjonujący sposób dla większości graczy i nie będzie komentarzy typu: „Och, to się nie wydarzyło, musicie to zrobić ponownie”. Mamy bardzo interesującą i ambitną historię, którą musimy po prostu zrealizować. […]
Stwierdził także, że w porównaniu z SS, stworzenie takiej gry jest zwyczajnie łatwiejsze.
[…] Ruchomych części jest mniej. Z innych względów stworzenie takiej gry jest bardzo trudne, ale z technicznego punktu widzenia – kiedy nie masz tysięcy przeciwników biegających przez cały czas, nie musisz radzić sobie z bronią i Bóg wie co – wszystko wydaje się łatwiejsze. […]
Na koniec wypowiedział się także o procesie produkcyjnym.
[…] To wszystko zajmuje wiele czasu. Tworzenie gier jest bardzo powolne. Jeżeli ludzie zrozumieją ile pracy się w to wkłada, jakie to przerażająca i szalone. Nie mam nawet na myśli pisarzy – chociaż my także pracowaliśmy, ale programistów, artystów, wszystko inne. O Boże – cud, że to w ogóle się kończy. To na prawdę cud. […]
W ciągu ostatniego roku odbyło się kilka spotkań w sprawie omawianej produkcji. Do prac nad grą powróci także Tom Jubert. Na dany moment wszystko odbywa się na etapie planowania.
W The Talos Principle gracz wciela się w postać androida. Wraz z bohaterem eksploruje opustoszały kompleks budynków, próbując dotrzeć do bliżej niesprecyzowanego celu. By przejść do następnej lokacji, najpierw kompletuje elementy układanki, a później ją rozwiązuje. Zadanie utrudniają między innymi drony i emitujące zabójcze sygnały wieżyczki obronne – bohater musi je zablokować i ominąć wszystkie pułapki przygotowane przez tajemniczego Elohima. Te elementy zręcznościowe są istotną częścią rozgrywki i powodują śmierć prowadzonej postaci (w praktyce to automatyczne cofnięcie się do wcześniejszego momentu). W lokacjach znajdujemy punkty, w których możemy skorzystać z terminala komputerowego i poznać historię tych, którzy przed nami badali Talos.