Pierwszy polski Game Music Festival, który 26 i 27 października 2018 r. odbył się w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu był wyjątkowy z kilku powodów.
Organizatorzy – GameMusic.pl – pragnęli stworzyć przestrzeń, która pozwoliłaby nie tylko na wysłuchanie ulubionych melodii z gier na żywo w wersji akustycznej, ale umożliwiła też poznanie kompozytorów oraz wzięcie udziału w warsztatach i prelekcjach.
Innym powodem, który pozwala mówić o wyjątkowości wydarzenia jest selekcja konkretnych soundtracków, a dokładniej jednego, bardzo nieoczywistego wyboru, będącego jednocześnie jedyną aranżacją jazzową podczas festiwalu. Mowa tu o The Jazz of Grim Fandango. Dzięki oficjalnej współpracy Disney Interactive oraz Double Fine Producions wraz z organizatorami, w dwudziestolecie powstania gry fani mogli wziąć udział w unikatowym koncercie, stanowiącym hołd dla twórców gry, a także samego jazzu.
Poprowadzenie zespołu wybitnych solistów powierzono utytułowanemu puzoniście, kompozytorowi oraz aranżerowi – dr. Bartoszowi Pernalowi. Przygotował on stustronicową partyturę rozwijającą siedem pozycji z oryginalnej ścieżki dźwiękowej Grim Fandango (1998) pod nadzorem samego autora muzyki do gry – Petera McConnella – który uświetnił wydarzenie swoją obecnością.
Koncert rozpoczął się wykonaniem Grim Fandango Theme, które płynnie przeszło w Casino Calavera. Dopiero po wprowadzeniu tych utworów na scenę zawitał Peter McConnell wraz z konferansjerem, który przedstawił kolejno członków Big Bandu Bartosza Pernala oraz samego gościa specjalnego, z którym przeprowadzono krótki wywiad.
Peter McConnell streścił pokrótce fabułę gry, a rozentuzjazmowana widownia potwierdziła, że produkcja nie jest jej obca. Przyznał również, że nie spodziewał się, iż dwadzieścia lat po pracach nad muzyką do Grim Fandango przyjdzie mu wysłuchać jej bigbandowej aranżacji w pięknym gmachu Narodowego Forum Muzyki. Jako ciekawostkę przytoczył historię utworu Gambling Glottis, który pierwotnie skomponował na potrzeby produkcji studia LucasArts – Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (1991). Kompozycja ostatecznie nie została włączona do soundtracku pirackiej gry, ale McConnell postanowił ją zapamiętać i wykorzystać, gdyby nadarzyła się ku temu okazja. Tym właśnie utworem autor przywitał się z widownią, odgrywając swoją część na skrzypcach elektrycznych, nim zajął miejsce na widowni.
Warto zaznaczyć, że nabywcy biletów dla VIP-ów mogli cieszyć się po-koncertowym spotkaniem z twórcą muzyki.
Oryginalne utwory ze ścieżki dźwiękowej Grim Fandango stanowią kilkuminutowe kompozycje. Zespół Bartosza Pernala rozpoczął występ znanymi z gry motywami, by następnie przejść w luźne interpretacje wypełnione licznymi improwizacjami poszczególnych artystów, co sprawiło, że koncert zawierający zaledwie siedem pozycji, trwał ponad półtorej godziny! Mogliśmy usłyszeć m.in. wybuchową mieszankę bigbandowych rytmów w utworach Hector Steps Out i Casino Calavera oraz spokojniejsze i klimatyczne melodie, jak She Sailed Away. Inne zagrane utwory to: Mr. Frustation Man oraz Nuevo Marrow.
The Jazz of Grim Fandango był jednorazowym wydarzeniem i na chwilę obecną nie ma informacji, aby GameMusic.pl planowało powtórkę lub wydanie płyty z nagraniem koncertowym. Miejmy jednak nadzieję, że jeśli Game Music Festival stanie się w Polsce wydarzeniem cyklicznym, organizatorzy nie zapomną o wspaniałym dorobku klasycznych gier przygodowych na polu muzycznym i w kolejnych latach będziemy mogli cieszyć się pięknymi aranżacjami z najbardziej pamiętnych soundtracków.
Dziękujemy za udostępnienie zdjęć GameMusic.pl
Zachęcamy do odwiedzenia ich strony, gdzie znajdziecie ciekawe artykuły dotyczące koncertu oraz muzyki z Grim Fandango.
Relację przygotowali: Monttsserat i Zagadka.